Toegankelijke haltes

Is jouw halte(s) toegankelijk voor reizigers met een motorische of visuele beperking?

Toegankelijkheidsweergave

Op deze website en in de app van De Lijn geven symbolen de toegankelijkheidsinfo van de haltes weer. Dit in alle reisinformatietoepassingen (routeplanner, dienstregelingen, realtimedoorkomsten aan een halte).

De toegankelijkheidssymbolen zie je achter de haltenaam. Is een halte niet toegankelijk, dan is er geen symbool. Check in dat geval ook de andere haltes op het traject door op het lijnnummer te klikken. Mogelijk is één van de andere haltes van je rit wel aangepast.

3 symbolen voor toegankelijke haltes

informationBlur

Een mobiele beperking

Deze haltes zijn goed toegankelijk voor iedereen. De helling om op het voertuig te geraken is niet groter dan 12%.

informationBlur

Een mobiele beperking, mits hulp van je begeleider

Deze haltes zijn toegankelijk ingericht, maar het perron is minder hoog. De helling om op het voertuig te geraken is groter dan 12%, maar maximaal 20%. Assistentie is misschien noodzakelijk.

informationBlur

Een visuele beperking

Deze haltes zijn uitgerust met een opstapvlak in rubbertegels en een aansluitende geleidelijn in ribbeltegels tot aan de natuurlijke geleiding.

Wanneer is een halte toegankelijk?

  1. het perron verhoogd is aangelegd, met een aanrijdbare boordsteen

  2. de doorgang op het perron voldoende breed en obstakelvrij is

  3. het oppervlak van het perron voldoende effen, aaneengesloten en slipvrij is

  4. het perron drempelvrij bereikbaar is

  5. het perron voorzien is van een geleidelijn en opstapvlak in rubbertegels

  6. het fietspad, indien aanwezig, correct is aangelegd ter hoogte van het perron

Rolstoelgebruiker

Rolstoelgebruiker aan toegankelijke halte

Het toegankelijk (her)aanleggen van een halte is in Vlaanderen de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Voor de gewestwegen is dit het agentschap Wegen en Verkeer, voor de gemeentewegen zijn dit de gemeenten.

Met het Masterplan toegankelijkheid wil de Vlaamse overheid tegen 2030 de helft van de haltes toegankelijk hebben.

Richtlijnen toegankelijke haltes

Raadpleeg onze brochures ‘toegankelijke haltes’ en de ‘Bushaltegids’. Hierin staan de principeontwerpen en richtlijnen voor de aanleg van toegankelijke haltes.

Inventaris

Onze halteploegen inventariseren de toegankelijkheidsstatus van alle haltes op basis van de hierboven beschreven kenmerken van een toegankelijke halte. Deze inventaris helpt ons om duidelijke reisinformatie over de toegankelijksstatus van de haltes aan te bieden, en om beleidsinformatie aan te reiken.

Gemeenten kunnen een overzicht van de graad van toegankelijkheid van de haltes op hun grondgebied aanvragen.

Obstakelvrije en comfortabele voetpaden

We vragen aandacht voor obstakelvrije en comfortabele voetpaden, zodat reizigers vlot tot bij de halte geraken. Een mooi voorbeeld is ticket naar de zee waarbij ervaringsdeskundigen en toegankelijkheidsadviseurs de toegankelijke routes naar het strand vanaf de toegankelijke tramhaltes in kaart brachten.