Toegankelijke haltes
Is jouw halte(s) toegankelijk voor reizigers met een motorische of visuele beperking?
Toegankelijkheidsweergave
Op deze website en in de app van De Lijn geven symbolen de toegankelijkheidsinfo van de haltes weer. Dit in alle reisinformatietoepassingen (routeplanner, dienstregelingen, realtimedoorkomsten aan een halte).
De toegankelijkheidssymbolen zie je achter de haltenaam. Is een halte niet toegankelijk, dan is er geen symbool. Check in dat geval ook de andere haltes op het traject door op het lijnnummer te klikken. Mogelijk is één van de andere haltes van je rit wel aangepast.
3 symbolen voor toegankelijke haltes
Een mobiele beperking
Deze haltes zijn goed toegankelijk voor iedereen. De helling om op het voertuig te geraken is niet groter dan 12%.
Een mobiele beperking, mits hulp van je begeleider
Deze haltes zijn toegankelijk ingericht, maar het perron is minder hoog. De helling om op het voertuig te geraken is groter dan 12%, maar maximaal 20%. Assistentie is misschien noodzakelijk.
Een visuele beperking
Deze haltes zijn uitgerust met een opstapvlak in rubbertegels en een aansluitende geleidelijn in ribbeltegels tot aan de natuurlijke geleiding.
Wanneer is een halte toegankelijk?
het perron verhoogd is aangelegd, met een aanrijdbare boordsteen
de doorgang op het perron voldoende breed en obstakelvrij is
het oppervlak van het perron voldoende effen, aaneengesloten en slipvrij is
het perron drempelvrij bereikbaar is
het perron voorzien is van een geleidelijn en opstapvlak in rubbertegels
het fietspad, indien aanwezig, correct is aangelegd ter hoogte van het perron
Rolstoelgebruiker aan toegankelijke halte
Het toegankelijk (her)aanleggen van een halte is in Vlaanderen de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Voor de gewestwegen is dit het agentschap Wegen en Verkeer, voor de gemeentewegen zijn dit de gemeenten.
Met het Masterplan toegankelijkheid wil de Vlaamse overheid tegen 2030 de helft van de haltes toegankelijk hebben.
Richtlijnen toegankelijke haltes
Raadpleeg onze brochures ‘toegankelijke haltes’ en de ‘Bushaltegids’. Hierin staan de principeontwerpen en richtlijnen voor de aanleg van toegankelijke haltes.
Inventaris
Onze halteploegen inventariseren de toegankelijkheidsstatus van alle haltes op basis van de hierboven beschreven kenmerken van een toegankelijke halte. Deze inventaris helpt ons om duidelijke reisinformatie over de toegankelijksstatus van de haltes aan te bieden, en om beleidsinformatie aan te reiken.
Gemeenten kunnen een overzicht van de graad van toegankelijkheid van de haltes op hun grondgebied aanvragen.
Obstakelvrije en comfortabele voetpaden
We vragen aandacht voor obstakelvrije en comfortabele voetpaden, zodat reizigers vlot tot bij de halte geraken. Een mooi voorbeeld is ticket naar de zee waarbij ervaringsdeskundigen en toegankelijkheidsadviseurs de toegankelijke routes naar het strand vanaf de toegankelijke tramhaltes in kaart brachten.